Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


4 posters

    "Spöknätet"

    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Corven 2009-04-15, 11:50

    Många som i unga år roat sig som hackers och virusmakare har senare i livet fått väldigt välbetalda arbeten inom säkerhetsföretagen....

    Efter avtjänade straff och några års karantän....
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty inte mycket

    Inlägg  Sniperace 2009-04-16, 08:48

    Susz X skrev:
    Sant Snipe- sorgligt egentligen- mest för dem själva i långa loppet.

    Vet du förresten något om infra-ultraljud- eller andra ljudvågor i etern/ nätet. Vilka är de värsta ljuden??

    det enda jag vet om detta är att de kan vara fruktansvärt irriterande även om man inte kan höra dem, de påverkar ändå eftersom det ändå går in i öronen eller ger en viss resonans i kroppen, ta ex en riktigt dov bas, den hörs inte, men man kan bil illamående som f*n och med tillräckligt hög effekt KAN det sätta tarmar osv i dallring och spräcka organ (ex spränger man njurstenar på detta sätt)

    sedan ljud med frekvens över örats gräns kan påverka med olustkänslor osv.

    detta är inte annorlunda än ljuspåverkan, man kan ex bli blind av starkt ljus som ligger inom våglängdsområde man INTE ser (ex lasern från en cd-spelare, det ljuse ser du INTE, men de kan bränna ögat)
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Susz X 2009-04-17, 04:25

    Sniperace skrev:
    Susz X skrev:
    Sant Snipe- sorgligt egentligen- mest för dem själva i långa loppet.

    Vet du förresten något om infra-ultraljud- eller andra ljudvågor i etern/ nätet. Vilka är de värsta ljuden??

    det enda jag vet om detta är att de kan vara fruktansvärt irriterande även om man inte kan höra dem, de påverkar ändå eftersom det ändå går in i öronen eller ger en viss resonans i kroppen, ta ex en riktigt dov bas, den hörs inte, men man kan bil illamående som f*n och med tillräckligt hög effekt KAN det sätta tarmar osv i dallring och spräcka organ (ex spränger man njurstenar på detta sätt)

    sedan ljud med frekvens över örats gräns kan påverka med olustkänslor osv.

    detta är inte annorlunda än ljuspåverkan, man kan ex bli blind av starkt ljus som ligger inom våglängdsområde man INTE ser (ex lasern från en cd-spelare, det ljuse ser du INTE, men de kan bränna ögat)

    Oj- vad mycket du vet..det där med laser man inte ser- hur ska man egentligen kunna undvika det egentligen?
    Och vad händer om tex ett infraljud/ ljuslaser korsar varandra- eller strålar samman i en punkt?
    Har hört att det finns folk som medvetet går in för att "störa sina grannar" med detta- kan det stämma Snipe?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty jomenvisst

    Inlägg  Sniperace 2009-04-17, 21:11

    Susz X skrev:
    Sniperace skrev:
    Susz X skrev:
    Sant Snipe- sorgligt egentligen- mest för dem själva i långa loppet.

    Vet du förresten något om infra-ultraljud- eller andra ljudvågor i etern/ nätet. Vilka är de värsta ljuden??

    det enda jag vet om detta är att de kan vara fruktansvärt irriterande även om man inte kan höra dem, de påverkar ändå eftersom det ändå går in i öronen eller ger en viss resonans i kroppen, ta ex en riktigt dov bas, den hörs inte, men man kan bil illamående som f*n och med tillräckligt hög effekt KAN det sätta tarmar osv i dallring och spräcka organ (ex spränger man njurstenar på detta sätt)

    sedan ljud med frekvens över örats gräns kan påverka med olustkänslor osv.

    detta är inte annorlunda än ljuspåverkan, man kan ex bli blind av starkt ljus som ligger inom våglängdsområde man INTE ser (ex lasern från en cd-spelare, det ljuse ser du INTE, men de kan bränna ögat)

    Oj- vad mycket du vet..det där med laser man inte ser- hur ska man egentligen kunna undvika det egentligen?
    Och vad händer om tex ett infraljud/ ljuslaser korsar varandra- eller strålar samman i en punkt?
    Har hört att det finns folk som medvetet går in för att "störa sina grannar" med detta- kan det stämma Snipe?

    Vad gäller undvika denna laserstrålning så är det ju så att en cd-läsare/skrivare är skärmad så att denna stråle INTE ska kunna belysa någon, visst ma KAN öppna denna och se till att man exponerar människor med den om man så vill, men till vilken nytta, de ska en hel del till för att lyckas skada någon, och jag lova, man ser inte strålen, men den irriterar ögat och man reagerar på att det är något "fel", men exponerar man en stund blir det ungefär som om ma tittat på en migsvets utan skyddsglas, man får "blänk" men trolgen bramycket lindrigare än just svetsblänket som ger ordentliga brännsår på hornhinnan osv.

    att "korsa ljud och ljus ger inte någon effekt, båda är ju svängningar men med otroligt stor skillnad i frekvens, ljud ligger (hörbart) mellan 20-20.000 svängningar per sekund (herz)och sedan kommer vi in på radiofrekvent strålning som sträcker sig till en mycket hög frekvens som mycket väl kan påverka kroppen vem vet, kanske är just elektromagnetisk radiostrålning EN av orsakerna till cancern....vi kommer upp i mikrovågor, som används i mikrovågsugnar (och RADAR, det är MYCKET farligt att så framför en högeffektsradarantenn) nu är vi uppe i ca tolv GIGAHERZ men det sträcker sig mycket längre innan det blir ljusfrekvens men då är vi uppe i en frekvens på 10 upphöjt till fjorton.... och ljusspektra sträcker sig från infrarött på ca 10 upph till 12 fram till 10 upph till 16 ultraviolett, sedan tar RAdIOAKIV strålning vid med svag till stark strålning (gamma).


    Men åter till frågan, visst, när FJÄRRKONTROLLEN var ny så var det ju riktigt skoj att byta kanal för grannen genom fönstret (med IR-kontrollerna) med ultraljudkontrollerna kunde man göra det genom väggen bounce




    Annars är den mest avsiktliga störningen att använda stereon på full volym med mycket bas dvs musikintresse som påtvingas grannarna... man BLIR illamående av just bas med ordentlig volym, speciellt om man dra på med ett trumsolo med bastrumma eller basgitarr
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Susz X 2009-04-19, 02:11

    Hehehe- så du hade riktigt nicee med fjällkontrollen du- din BUUS! Smile
    Intressant det du skriver Snipe- finns så himla mycket man inte vet egentligen. Är övertygad att detta spelar större roll än man tror i mycket ohälsa tex..
    Finns ju även de som inte spelar högt alls- utan en näst intill ohörbar bas slår igenom ...det finns de som påverkas och får "hjärtklappning " av sådant.
    Vet för några år sedan var det poppis bland en del ungdomar med just ljud
    - det mms:ades ljud som hade som överskrift: "Lyssna inte på det här"..
    Klart att jag blev nyfiken och lyssnade- sikken skallebank man fick! De hördes knappt- men "skar i hjärnan. Lite otäckt egentligen- om en ovetande person utsätts.
    och hur påverkas de smådjur som ex humlor av dessa ljud? Fåglar?
    Och- våra sinnen som ex lukt, hörsel?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Sniperace 2009-04-20, 11:48

    Susz X skrev:Hehehe- så du hade riktigt nicee med fjällkontrollen du- din BUUS! Smile
    Intressant det du skriver Snipe- finns så himla mycket man inte vet egentligen. Är övertygad att detta spelar större roll än man tror i mycket ohälsa tex..
    Finns ju även de som inte spelar högt alls- utan en näst intill ohörbar bas slår igenom ...det finns de som påverkas och får "hjärtklappning " av sådant.
    Vet för några år sedan var det poppis bland en del ungdomar med just ljud
    - det mms:ades ljud som hade som överskrift: "Lyssna inte på det här"..
    Klart att jag blev nyfiken och lyssnade- sikken skallebank man fick! De hördes knappt- men "skar i hjärnan. Lite otäckt egentligen- om en ovetande person utsätts.
    och hur påverkas de smådjur som ex humlor av dessa ljud? Fåglar?
    Och- våra sinnen som ex lukt, hörsel?

    *fnyser* det var oskyldigt småbus, men någon FJÄLLKONTROLLfinns mig veterligt INTE bounce

    Visst spelar de HÖGT, bara det att de väljer att förstärka enbart basen, du kan spela MAX volym om du använder en equalizer och där skruvar ner diskant och mellanregister och bas på max, då hörs i stort sett bara basen, det är UTEFFEKTEN som stör, och det gör den knappt med låg volym.

    Hur smådjur/insekter påverkas har jag inte en aning om, men de påverkas säkert mer än vi tror, men där är nog påverkan från elektromagnetisk strålning större, det sägs vara påvisat att radiosändningar påverkar ex duvor...

    Hörseln påverkas väldigt mycket av ljud, det är ju det öronen är till för, att uppfatta ljud osv, och öronen ÄR känsliga....det finns många ljud som orsakar hörselnedsättningar, permanenta sådana, det vert vi ju alla eller hur?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Susz X 2009-04-21, 01:14

    Jo- det vet vi. Hur menar du att duvor påverkas?
    Har hört talas om att en människa inte kan sova vid infraljud oxå
    - kan det vara så? Hur funkar det egentligen Snipe? Har du en susning?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty duvor

    Inlägg  Sniperace 2009-04-21, 09:12

    Susz X skrev:Jo- det vet vi. Hur menar du att duvor påverkas?
    Har hört talas om att en människa inte kan sova vid infraljud oxå
    - kan det vara så? Hur funkar det egentligen Snipe? Har du en susning?

    Duvors "navigation" har visat sig störas av starka magnetfält och radiostrålning.

    Självklart stör infraljud människans välmående, tänk här på det infraljud VINDKRAFTVERK står för, människor klagar över dess påverkan men "miljömuppar" dömer ut dem som "dumma" och fientliga mot ekologi osv, på samma sätt döms elöverkänsliga ut som psyksjuka.

    FAKTA är att även om man INTE HÖR ljuden så påverkas man av dem, precis som man inte ser ljus under och ovanför det seende spektrat men ÄNDÅ får ögon irritationer av det.

    Och infraljud är troligen en långt större fara än ultraljudet eftersom detta ger en helt annan resonans i öret/kroppen
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Susz X 2009-04-21, 23:46

    Sniperace skrev:
    Susz X skrev:Jo- det vet vi. Hur menar du att duvor påverkas?
    Har hört talas om att en människa inte kan sova vid infraljud oxå
    - kan det vara så? Hur funkar det egentligen Snipe? Har du en susning?

    Duvors "navigation" har visat sig störas av starka magnetfält och radiostrålning.

    Självklart stör infraljud människans välmående, tänk här på det infraljud VINDKRAFTVERK står för, människor klagar över dess påverkan men "miljömuppar" dömer ut dem som "dumma" och fientliga mot ekologi osv, på samma sätt döms elöverkänsliga ut som psyksjuka.

    FAKTA är att även om man INTE HÖR ljuden så påverkas man av dem, precis som man inte ser ljus under och ovanför det seende spektrat men ÄNDÅ får ögon irritationer av det.

    Och infraljud är troligen en långt större fara än ultraljudet eftersom detta ger en helt annan resonans i öret/kroppen

    Jo självklart påverkas våra sinnen även av det vi inte uppmärksammar
    egentligen..för det finns ju där.
    Infraljud ger en annan resonans skriver du..vad är resonans och på
    vilket sätt skiljer sig de åt?

    Går det att fånga dessa ljud- typ spela in dem månde tro?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Sniperace 2009-04-22, 08:22

    Susz X skrev:
    Sniperace skrev:
    Susz X skrev:Jo- det vet vi. Hur menar du att duvor påverkas?
    Har hört talas om att en människa inte kan sova vid infraljud oxå
    - kan det vara så? Hur funkar det egentligen Snipe? Har du en susning?

    Duvors "navigation" har visat sig störas av starka magnetfält och radiostrålning.

    Självklart stör infraljud människans välmående, tänk här på det infraljud VINDKRAFTVERK står för, människor klagar över dess påverkan men "miljömuppar" dömer ut dem som "dumma" och fientliga mot ekologi osv, på samma sätt döms elöverkänsliga ut som psyksjuka.

    FAKTA är att även om man INTE HÖR ljuden så påverkas man av dem, precis som man inte ser ljus under och ovanför det seende spektrat men ÄNDÅ får ögon irritationer av det.

    Och infraljud är troligen en långt större fara än ultraljudet eftersom detta ger en helt annan resonans i öret/kroppen

    Jo självklart påverkas våra sinnen även av det vi inte uppmärksammar
    egentligen..för det finns ju där.
    Infraljud ger en annan resonans skriver du..vad är resonans och på
    vilket sätt skiljer sig de åt?

    Går det att fånga dessa ljud- typ spela in dem månde tro?

    Infraljud är ljud med en frekvens UNDER hörbarhetsområdet allmänt uppskattat till under 20Hz dvs ljud under dov bas ett sådant ljud kan ge resonans (vibrationer i takt med detta ljud)

    Det utvecklades på 60-talet ett VAPEN som skulle använda sig av detta, det var en extremt kraftig förstärkare som skulle sända en ton på ca 7Hz mot fienden genom jättelika högtalare, när denna ton sändes mot fienden skulle den sätta bukhåla i resonans på dessa och få tarmpaketet att spräckas, det FUNKADE med tog för stora resurser och var inte tillräckligt effektivt för att nyttjas i krig.

    Ultraljudet däremot är ljud med frekvens HÖGRE än örats hörbarhet, dvs över 20.000 Hz, detta sätter inte kroppen i resonans, men det kan användas till att ex spränga njurstenar då det mer påverkar FAST materia och inte vanlig vävnad
    (du har väl hört om sopraner som kunde få ett "höga C" som kunde spräcka glas? Smile
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Susz X 2009-04-22, 21:27

    Yepp- har läst lite lätt om det du beskriver Snipe- och det är spännande att få det bekräftat..av dig som verkligen har kunskap i ämnet.

    Har du exempel på infraljud som ligger på 7Hz eller annat under 20Hz som man kan höra om man ex är ljudkänslig- eller som vissa djur faktiskt hör..
    Hur påverkar de egentligen? Kan de skapa negativ stress oxå?
    Så längesedan de var så stora högtalare- de är väl mindre nuförtiden kan jag tro?

    Minnns en artikel om en snubbe som åkte fast för han hade högtalare i sin trädgård med hemska ljud och terrade sina grannar.. Dennes motivation var att ljuden skulle "skrämma bort råttor"..kommer inte ihåg vilken del av Sverige det handlade om då.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Sniperace 2009-04-23, 08:23

    Susz X skrev:Yepp- har läst lite lätt om det du beskriver Snipe- och det är spännande att få det bekräftat..av dig som verkligen har kunskap i ämnet.

    Har du exempel på infraljud som ligger på 7Hz eller annat under 20Hz som man kan höra om man ex är ljudkänslig- eller som vissa djur faktiskt hör..
    Hur påverkar de egentligen? Kan de skapa negativ stress oxå?
    Så längesedan de var så stora högtalare- de är väl mindre nuförtiden kan jag tro?

    Minnns en artikel om en snubbe som åkte fast för han hade högtalare i sin trädgård med hemska ljud och terrade sina grannar.. Dennes motivation var att ljuden skulle "skrämma bort råttor"..kommer inte ihåg vilken del av Sverige det handlade om då.

    Som jag sagt, infraljud kommer ex från vindkraftverk, men det är inte infraljudet som hörs, det mer KÄNNS, och vad dessa ger är OLUSTKÄNSLOR illamående och kanske därmed också irritation, kanske kan det skapa AGGRESSION vilket vore förklarligt eftersom att mår man dåligt, är det lätt att bli arg, se bara på PMS-besvär bounce

    Exemplet med mannen som störde sina grannar visar bara på undanflykter och försök att djävlas, stör råttor gör man med ultraljud, över 20.000 Hz, och det klarar inte en vanlig stereo eller vanliga högtalare, det finns billiga sådana mus o råttskrämmor som använder just ultraljud, och andra som använder infraljud för att skrämma sork och mullvad.

    Var förresten på Hörcentralen igår och kollade min dåliga hörsel, jag har svårt att höra vanligt tal, höra i telefon, höra tvljudet, när hon var klar sa hon att hon ALDRIG sett en liknande hörselskada förr, min hörsel var starkt nedsatt från bas upp till mellanregister och snudd på diskant, där kurvan BRANT gick uppåt.

    Så hon sa, detta är konstigt, du hör FORTFARANDE syrsorna eller hur?
    Vilket jag sa att det gör jag. Och hennes konstaterande var att det gör normalt INTE folk i min ålder och ett fakta är att på diskantområdet har jag ALLTID haft mycket god hörsel, jag har kunnat höra frekvenser över de 20.000 så jag var en av få som faktiskt HÖRDE dessa fjärrkontroller som använde ultraljud, men redan då var hörsel nedsatt på bas och mellanregister, dock inte så mycket som nu.

    Just detta bit sa hon att var en genetisk skada som kunde vara medfödd, och att det tydligen bara skulle vara en handfull människor i Sverige som hade, så nu har jag förklaringen varför jag ofta hörde pipande ljud som ingen annan kunde höra, ex fladdermössens pip men jag tror jag hellre skulle höra bra över hela tonområdet Cool

    Nåväl, om en månad blir det hörapparat i båda öronen, det fanns tyvärr inga som automatiskt kände av tjat o gnat och stänger av när frun tjatar Very Happy

    Jag frågade på fullt allvar om det fanns sådana som stängde av vid starka ljud, och det gör de jag får, MEN de dög INTE som hörselskydd vid skytte (fan osse) nu VET jag att det finns aktiva hörselskydd som är skapta som hörapparater med ljudförstärkning och total blockering av starka ljud, men de fanns INTE som hjälpmedel *suck*
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Susz X 2009-04-23, 09:32

    Knepigt att de inte finns som hjälpmedel- det borde de göra kan jag tycka.
    Så du hör så höga ljud- kan det vara möjligt att höra radiovågor eller vad det nu kan vara som piper frekventiskt och ofta- men inte alltid...? Kan fö hålla med om att ljuden KÄNNS som du skriver..
    Är själv ljudkänslig pga en skada efter en påkörning bakifrån..med bil alltså.. Cool

    Bra att det finns - dessa hörapparater. Verkar vara ganska vanligt med nedsatt hörsel i dag..Har en bloggkompis på space som hela sitt liv haft hörsel skador
    - men som förra sommaren genomgick en operation som gav henne hörseln tebax.
    Hon bloggade varenda dag om händelseförloppet-
    intressant - kanske vore det något av intresse för dig framöver? Tjejjen är
    oerhört kunnig- eftersom hon gått igenom en hel del. Och jättesnälll människa
    - som gärna ger råd kan jag tänka mig..
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Sniperace 2009-04-23, 09:39

    Susz X skrev:Knepigt att de inte finns som hjälpmedel- det borde de göra kan jag tycka.
    Så du hör så höga ljud- kan det vara möjligt att höra radiovågor eller vad det nu kan vara som piper frekventiskt och ofta- men inte alltid...? Kan fö hålla med om att ljuden KÄNNS som du skriver..
    Är själv ljudkänslig pga en skada efter en påkörning bakifrån..med bil alltså.. Cool

    Bra att det finns - dessa hörapparater. Verkar vara ganska vanligt med nedsatt hörsel i dag..Har en bloggkompis på space som hela sitt liv haft hörsel skador
    - men som förra sommaren genomgick en operation som gav henne hörseln tebax.
    Hon bloggade varenda dag om händelseförloppet-
    intressant - kanske vore det något av intresse för dig framöver? Tjejjen är
    oerhört kunnig- eftersom hon gått igenom en hel del. Och jättesnälll människa
    - som gärna ger råd kan jag tänka mig..

    jag kan INTE tänka mig att någon hör radiovågor, de är elektromagnetiska, till skillnad från ljudvågor som inte är det, ett exempel är att OM man skulle sända ditt tal med radio på just ljudfrekvenserna så skulle det INTE höras eftersom det är ett elektriskt fenomen och inte audiologiskt, hörbart ljud är ju mekanisk vibration och radio elektrisk.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Susz X 2009-04-23, 11:35

    Dova ljud- sk infraljud-kan de uppstå från något instrument- typ elorgel eller annat?

    Men vi tar ett annat enkelt exempel dårå:
    Om du ringer på din mobil så kan det ibland uppstå vibrationer i radiosändningen (även via laptopen)
    låter som om ljudet "studsar"..och det kan störa även i mobilen..
    Vad kommer det sig?
    Sedan har jag hört talas om att det är tämligen enkelt att "lyssna av"
    just mobiler/ läsa sms oxå- hur går det till egentligen?


    Tusen frågor från en nyfiken tanta- kul att du är här- man lär sig massor ju.. bounce
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Corven 2009-04-23, 11:48

    De första fjärrkontroller som kom till tv använde ljudvågor. Vet inte om det var infra eller ultraljud dock. Min katt blev helt hysterisk varje gång man skulle byta kanal eller ändra volymen. Som tur var fanns det ju bara två kanaler på den tiden, så det var ju inte så ofta man använde fjärren....

    Men den var bra att ha när hon gjorde något hon inte fick.... Man nådde henne överallt med den....
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Sniperace 2009-04-23, 12:07

    Corven skrev:De första fjärrkontroller som kom till tv använde ljudvågor. Vet inte om det var infra eller ultraljud dock. Min katt blev helt hysterisk varje gång man skulle byta kanal eller ändra volymen. Som tur var fanns det ju bara två kanaler på den tiden, så det var ju inte så ofta man använde fjärren....

    Men den var bra att ha när hon gjorde något hon inte fick.... Man nådde henne överallt med den....

    Jo, det är välkänt, både katter och hundar reagerade på dessa, det är ULTRALJUD dvs med frekvens över människans normala gräns, under skulle bli svårt pga bandbredd i modulationen eftersom det inte bara är en ren ton utan en varierande sådan, med infraljud är frekvensen så låg att det skulle inte fungera och om man skulle få det att funka skulle det röra sig om LÅNGA signaler.

    man kan jämföra med ex dataöverföring via radio, ju högre frekvens man har ju högre överföringshastighet kan man få, och ju lägre blir automatiskt ägre överföringshastighet, vi har inom amatörradion använt detta på ex 144mhz, med tillgänglig gräns för bandbredd begränsades vi till 1200 Baud där, men uppe på 1296 MHz var det 9600 Baud som gällde idag har dessa gränser ökat genom olika typer av kompression och metod, men fortfarande styr naturlagarna så att det det ändå är så att ju högre bärvågsfrekvens ju högre överföringshastighet
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Susz X 2009-04-24, 00:35

    Sniperace skrev:
    Corven skrev:De första fjärrkontroller som kom till tv använde ljudvågor. Vet inte om det var infra eller ultraljud dock. Min katt blev helt hysterisk varje gång man skulle byta kanal eller ändra volymen. Som tur var fanns det ju bara två kanaler på den tiden, så det var ju inte så ofta man använde fjärren....

    Men den var bra att ha när hon gjorde något hon inte fick.... Man nådde henne överallt med den....

    Jo, det är välkänt, både katter och hundar reagerade på dessa, det är ULTRALJUD dvs med frekvens över människans normala gräns, under skulle bli svårt pga bandbredd i modulationen eftersom det inte bara är en ren ton utan en varierande sådan, med infraljud är frekvensen så låg att det skulle inte fungera och om man skulle få det att funka skulle det röra sig om LÅNGA signaler.

    man kan jämföra med ex dataöverföring via radio, ju högre frekvens man har ju högre överföringshastighet kan man få, och ju lägre blir automatiskt ägre överföringshastighet, vi har inom amatörradion använt detta på ex 144mhz, med tillgänglig gräns för bandbredd begränsades vi till 1200 Baud där, men uppe på 1296 MHz var det 9600 Baud som gällde idag har dessa gränser ökat genom olika typer av kompression och metod, men fortfarande styr naturlagarna så att det det ändå är så att ju högre bärvågsfrekvens ju högre överföringshastighet

    Hur påverkade det katten egentligen? Hur blev hon?
    Vad är "Baud" och "bärvågsfrekvens" för något egentligen?
    Det är ju en djungel att hitta rätt i om man googlar och inte vet såå
    himla mycket..
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Sniperace 2009-04-24, 10:06

    Susz X skrev:
    Sniperace skrev:
    Corven skrev:De första fjärrkontroller som kom till tv använde ljudvågor. Vet inte om det var infra eller ultraljud dock. Min katt blev helt hysterisk varje gång man skulle byta kanal eller ändra volymen. Som tur var fanns det ju bara två kanaler på den tiden, så det var ju inte så ofta man använde fjärren....

    Men den var bra att ha när hon gjorde något hon inte fick.... Man nådde henne överallt med den....

    Jo, det är välkänt, både katter och hundar reagerade på dessa, det är ULTRALJUD dvs med frekvens över människans normala gräns, under skulle bli svårt pga bandbredd i modulationen eftersom det inte bara är en ren ton utan en varierande sådan, med infraljud är frekvensen så låg att det skulle inte fungera och om man skulle få det att funka skulle det röra sig om LÅNGA signaler.

    man kan jämföra med ex dataöverföring via radio, ju högre frekvens man har ju högre överföringshastighet kan man få, och ju lägre blir automatiskt ägre överföringshastighet, vi har inom amatörradion använt detta på ex 144mhz, med tillgänglig gräns för bandbredd begränsades vi till 1200 Baud där, men uppe på 1296 MHz var det 9600 Baud som gällde idag har dessa gränser ökat genom olika typer av kompression och metod, men fortfarande styr naturlagarna så att det det ändå är så att ju högre bärvågsfrekvens ju högre överföringshastighet

    Hur påverkade det katten egentligen? Hur blev hon?
    Vad är "Baud" och "bärvågsfrekvens" för något egentligen?
    Det är ju en djungel att hitta rätt i om man googlar och inte vet såå
    himla mycket..

    Katten påverkades genom att den HÖR de skärande tonerna, kanske obehagligt?
    Baud är överföringshastighet föregångare till ex KB/s MB/S skillnaden var att baud var en hel grupp, kb/s är bitar per sekund

    Bärvågsfrekvens är den frekvens man SÄNDER på, sedan modulerar men denna med annan lägre frekvens som innehåller informationen.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Susz X 2009-04-24, 14:52

    Kan en privatperson göra sådant med egna valda "texter" och tal/ musik?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Sniperace 2009-04-24, 19:58

    Susz X skrev:Kan en privatperson göra sådant med egna valda "texter" och tal/ musik?

    Självklart, har du inte hört talas om amatörradio, och CB-radio (kommunikationsaradio, walkie talkie osv?

    alla dessa kan överföra tal och musik i olika modulationsformer som FM, AM, SSB, FSK osv, och dessutom kan alla utan modifikationer utnyttjas tillsammans med MODEM för att överföra DATATRAFIK, däri ingår streamad audio eller video på högre frekvenser....

    mycket skoj, amatörradio har jag hållit på med sedan 1974 (legalt) och innan dess illegalt med hembyggd sändare där jag sände musik bounce
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Susz X 2009-04-27, 15:50

    Sniperace skrev:
    Susz X skrev:Kan en privatperson göra sådant med egna valda "texter" och tal/ musik?

    Självklart, har du inte hört talas om amatörradio, och CB-radio (kommunikationsaradio, walkie talkie osv?

    alla dessa kan överföra tal och musik i olika modulationsformer som FM, AM, SSB, FSK osv, och dessutom kan alla utan modifikationer utnyttjas tillsammans med MODEM för att överföra DATATRAFIK, däri ingår streamad audio eller video på högre frekvenser....

    mycket skoj, amatörradio har jag hållit på med sedan 1974 (legalt) och innan dess illegalt med hembyggd sändare där jag sände musik bounce

    Ja - det har du rätt i- klart jag vet vad walkietalkie är..men hur går det till när modifikationerna utnyttjas med modem för att överföra datatrafik? Fattar inte- hörs det? Litegrann?..
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Sniperace 2009-04-27, 16:00

    Susz X skrev:
    Sniperace skrev:
    Susz X skrev:Kan en privatperson göra sådant med egna valda "texter" och tal/ musik?

    Självklart, har du inte hört talas om amatörradio, och CB-radio (kommunikationsaradio, walkie talkie osv?

    alla dessa kan överföra tal och musik i olika modulationsformer som FM, AM, SSB, FSK osv, och dessutom kan alla utan modifikationer utnyttjas tillsammans med MODEM för att överföra DATATRAFIK, däri ingår streamad audio eller video på högre frekvenser....

    mycket skoj, amatörradio har jag hållit på med sedan 1974 (legalt) och innan dess illegalt med hembyggd sändare där jag sände musik bounce

    Ja - det har du rätt i- klart jag vet vad walkietalkie är..men hur går det till när modifikationerna utnyttjas med modem för att överföra datatrafik? Fattar inte- hörs det? Litegrann?..

    Modifikationer?

    nej, man kopplar bara in tråd till mic in och en tråd till audio ut och en till PTT

    all datatrafik via radio består i grund o botten av TONER dvs ljud... och det även när du kör internet via adslmodem, lyssnar du på telefonen inkopplad utan filtret hör du en brusmatta med en massa blandade toner skärande o skrikande....

    Sponsored content


    "Spöknätet" - Sida 2 Empty Sv: "Spöknätet"

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-12, 07:34