Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


2 posters

    Hur citerar man på ett bra sätt?

    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Hur citerar man på ett bra sätt? Empty Hur citerar man på ett bra sätt?

    Inlägg  Corven 2009-05-05, 12:45

    Tyvärr så gör de allra flesta så att dom klickar på quoteknappen när dom ska svara på ett inlägg, men redigerar inte alls i det dom citerar. Vilket betyder att om det inlägg dom svarar på redan innehåller citat av tidigare inlägg, så blir det citat på citat, och om det dessutom innehåller bilder, så blir det snart helt oläsligt.

    Kan ni inte försöka citera med omsorg?

    Hur gör man då? Det är inte så svårt egentligen, och om man lär sig det går det snabbt.

    Här är ett exempel på ett inlägg som innehåller citat av två tidigare inlägg.


    theward skrev:
    cleopatra skrev:
    theward skrev:Har en massa grejor jag kan visa ju.
    Både teckningar, saker jag "snickrat" och svetsat ihop.....

    Kan väl säga att jag iaf hållt på med "multikonst".....
    Har även gjort en del snöskulpturer, men tyvärr har jag bara bilder på typ vanliga enkla snögubbar sparade Rolling Eyes

    Var dum nog att inte dubbelspara förrut....

    Men visa då theward!!

    Jag gjorde en mycket pedagogisk förklaring på hur man lägger ut bilder till Vercingetorix som du kan hitta här:



    https://acbladet.swedishforum.se/-f1/vad-gor-ni-till-pask-t496-30.htm#14366

    hade gjort iordning så fint, sen upptäckte jag ett fel.Storleken på bilderna affraid

    Efter en mkt lång arbetsdag (7 timmar idag, blev lång dag, då chefen var på "affärsresa"), så orkar jag inte göra dem nu.
    Få se om jag hinner och orkar imorrn.
    Måste få hjälp att laga bilen imorrn Rolling Eyes
    Ska besikta den på onsdag.......

    Men nu vet jag iaf hur man gör, tack cleo Very Happy

    ps min avatar visar iaf några av mina konstverk, även om bilen blev aningen suddig Rolling Eyes

    När man väljer att citera, så ser texten ut som på nedanstående bild. Jag har markerat de olika citaten med olika färg, för att tydliggöra. Välj ut vad det är ni vill citera, och radera resten. Oftast så är det ju det senaste svaret man vill citera, och då raderar man allt annat. Vill man bara citera någon del av inlägget, ja då raderar man allt det andra. Speciellt om det är ett långt inlägg, och man bara vill citera ett stycke av det.
    Så om jag vill citera thewards sista inlägg, så raderar jag allt utom det oranga.

    Hoppas ni förstår vad jag menar. Och kan använda det. Och jag har inga ambitioner att vara nån mästare/besserwisser, men det blir totalt oläsligt efter ett tag när man måste scrolla så mycket, så man tappar intresset för vad tråden egentligen handlar om.




    Hur citerar man på ett bra sätt? Exempel1

    Och då ser det ut så här:

    theward skrev:hade gjort iordning så fint, sen upptäckte jag ett fel.Storleken på bilderna affraid

    Efter en mkt lång arbetsdag (7 timmar idag, blev lång dag, då chefen var på "affärsresa"), så orkar jag inte göra dem nu.
    Få se om jag hinner och orkar imorrn.
    Måste få hjälp att laga bilen imorrn Rolling Eyes
    Ska besikta den på onsdag.......

    Men nu vet jag iaf hur man gör, tack cleo Very Happy

    ps min avatar visar iaf några av mina konstverk, även om bilen blev aningen suddig Rolling Eyes
    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 47

    Hur citerar man på ett bra sätt? Empty Sv: Hur citerar man på ett bra sätt?

    Inlägg  Kakmonstret 2009-05-18, 00:51

    Corven skrev:Tyvärr så gör de allra flesta så att dom klickar på quoteknappen när dom ska svara på ett inlägg, men redigerar inte alls i det dom citerar. Vilket betyder att om det inlägg dom svarar på redan innehåller citat av tidigare inlägg, så blir det citat på citat, och om det dessutom innehåller bilder, så blir det snart helt oläsligt.

    Kan ni inte försöka citera med omsorg?

    Hur gör man då? Det är inte så svårt egentligen, och om man lär sig det går det snabbt.

    Här är ett exempel på ett inlägg som innehåller citat av två tidigare inlägg.


    theward skrev:
    cleopatra skrev:
    theward skrev:Har en massa grejor jag kan visa ju.
    Både teckningar, saker jag "snickrat" och svetsat ihop.....

    Kan väl säga att jag iaf hållt på med "multikonst".....
    Har även gjort en del snöskulpturer, men tyvärr har jag bara bilder på typ vanliga enkla snögubbar sparade Rolling Eyes

    Var dum nog att inte dubbelspara förrut....

    Men visa då theward!!

    Jag gjorde en mycket pedagogisk förklaring på hur man lägger ut bilder till Vercingetorix som du kan hitta här:



    https://acbladet.swedishforum.se/-f1/vad-gor-ni-till-pask-t496-30.htm#14366

    hade gjort iordning så fint, sen upptäckte jag ett fel.Storleken på bilderna affraid

    Efter en mkt lång arbetsdag (7 timmar idag, blev lång dag, då chefen var på "affärsresa"), så orkar jag inte göra dem nu.
    Få se om jag hinner och orkar imorrn.
    Måste få hjälp att laga bilen imorrn Rolling Eyes
    Ska besikta den på onsdag.......

    Men nu vet jag iaf hur man gör, tack cleo Very Happy

    ps min avatar visar iaf några av mina konstverk, även om bilen blev aningen suddig Rolling Eyes

    När man väljer att citera, så ser texten ut som på nedanstående bild. Jag har markerat de olika citaten med olika färg, för att tydliggöra. Välj ut vad det är ni vill citera, och radera resten. Oftast så är det ju det senaste svaret man vill citera, och då raderar man allt annat. Vill man bara citera någon del av inlägget, ja då raderar man allt det andra. Speciellt om det är ett långt inlägg, och man bara vill citera ett stycke av det.
    Så om jag vill citera thewards sista inlägg, så raderar jag allt utom det oranga.

    Hoppas ni förstår vad jag menar. Och kan använda det. Och jag har inga ambitioner att vara nån mästare/besserwisser, men det blir totalt oläsligt efter ett tag när man måste scrolla så mycket, så man tappar intresset för vad tråden egentligen handlar om.




    Hur citerar man på ett bra sätt? Exempel1

    Och då ser det ut så här:

    theward skrev:hade gjort iordning så fint, sen upptäckte jag ett fel.Storleken på bilderna affraid

    Efter en mkt lång arbetsdag (7 timmar idag, blev lång dag, då chefen var på "affärsresa"), så orkar jag inte göra dem nu.
    Få se om jag hinner och orkar imorrn.
    Måste få hjälp att laga bilen imorrn Rolling Eyes
    Ska besikta den på onsdag.......

    Men nu vet jag iaf hur man gör, tack cleo Very Happy

    ps min avatar visar iaf några av mina konstverk, även om bilen blev aningen suddig Rolling Eyes

    Touché, oh the irony Smile

      Aktuell tid och datum: 2024-05-12, 20:53