Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+10
Leena-66
cleopatra
formsvackan
smilet
lazy
Susz X
Corven
fredrik rahm70
Regndrottning
palmevara
14 posters

    Rekomendera bra böcker

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Rekomendera bra böcker - Sida 2 Empty Sv: Rekomendera bra böcker

    Inlägg  Susz X 2009-05-28, 19:17

    womanlover skrev:
    Sniperace skrev:
    womanlover skrev:
    Regndrottning skrev:Kul med en tråd om böcker! Jag älskar att läsa. Fast mest sci-fi och fantasy... och då på engelska.

    Men vill någon ha rekommendationer där så står jag gärna till tjänst!
    Laughing

    Jag läste en gång en bok av Sidney Sheldon.
    Dom spelade ett mycket intressant schackparti på en båt.
    Vill minnas att dom rånade på hög nivå. Det handlade om diamanter om jag minns rätt.
    Skulle vilja läsa boken igen - men har glömt titeln.
    HJÄLP !
    Någon lär ha sagt: En bok som inte är värd att läsas två gånger - den var inte värd att läsas första gången.

    Det kaninte vara någon annan än Tracys hämnd, en bok med Tracy som blev oskyldigt dömd för mord, hon blir släppt och involveras i hämndplaner och svindleri där just Jeff spelar simultanschack mot två mästare, det andra inte fattar är att HAN låter mästarna spela MOT varandra istället för mot honom.

    Har jag rätt för mig så säljer han även en fantastisk dator han kallar sukaba vilket blir abakus baklänges *s*

    boken har ISBN 91-0-055016-7

    Tack Sniper. Det är just den boken jag menar. Ska söka efter den på nätet.

    Sidney Sheldon äär verkligen en bra författare- alla hans böcker är absolut läsvärda! Hade dem - men tyvärr inte nu längre.Ett tips med titeln: "På andra sidan Midnatt"..
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Rekomendera bra böcker - Sida 2 Empty Sv: Rekomendera bra böcker

    Inlägg  Sniperace 2009-05-28, 21:28


    Sidney Sheldon äär verkligen en bra författare- alla hans böcker är absolut läsvärda! Hade dem - men tyvärr inte nu längre.Ett tips med titeln: "På andra sidan Midnatt"..


    den har jag liksom en del andra i TVÅ ex, det blir lätt så när man köper en packe böcker på ex loppmarknad osv...
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Rekomendera bra böcker - Sida 2 Empty Sv: Rekomendera bra böcker

    Inlägg  Susz X 2009-05-31, 01:03

    palmevara skrev:Hej tänkte här ge er lite boktipps. Tar lite i taget, jag kommer återkomma med mera vid senare tillfällen.
    Millennium trilogin av Stieg Larsson behöver jag inte nämna va? Om ni inte läst dem, så gör det. Gör det gärna innan ni ser filmerna.
    _________________________________________________

    Men dagens tipps måste bli Fienden Inom oss skriven av Jan Guillou. I denna bok möter vi några av rollfigurerna från Jans bok Tjuvarnas marknad. Med all främlingsfientlighet som nu rasar över vårt land samt statens försök att begränsa vårt kommunikations redskap Internet, så passar denna boken väldigt bra i tid och rum. För dom som inte läst Tjuvarnas marknad så rekommenderar jag även denna boken av Jan.

    Rekomendera bra böcker - Sida 2 Fiendeninnomossfb6
    Rekomendera bra böcker - Sida 2 W400

    Kort om handlingen.
    Klockan tre på
    På sitt sätt går denna bok hand i hand med Milleniumtrioligin av Stieg Larsson kan jag känna.
    Dock ur ett annat perspektiv som oxå är viktig att belysa..morgonen gör säkerhetspolisen och terroristEn oerhört stor risk..polisen tillslag mot ett antal familjer i en Stockholmsförort. Ett femtiotal personer grips och transporteras bort. De gripna får ingen vetskap om vad de är misstänkta för. Men nästa dag exploderar nyheten att "al-Qaida i Sverige" har oskadliggjorts och att landet räddats från den största katastrofen någonsin. Nio personer häktas som terrorister och därefter utbryter den stora tystnaden. Ingen vet vad som sker i polisutredningen. Polisintendent Eva Johnsén-Tanguy, som är förhörsexpert på Ekobrottsmyndigheten, får till sin förvåning ett helt nytt jobb, att leda förhören med de misstänkta terroristerna. Därmed förändras hennes liv, bland annat innebär det att vänskapen med journalisten Erik Ponti utsätts för svåra slitningar. I kriget mot terrorismen hamnar Eva Johnsén-Tanguy och Erik Ponti på helt olika sidor.
    Jan Guillou gör i romanen Fienden inom oss upp med de lagar som sägs vara avsedda att skydda demokratin men som skadar den betydligt mer än terrorismen gör.
    ___________________________________

    Jag vill gärna höra ert betyg av boken efteråt.
    Samt vill gärna ha nya tipps på bra böcker.

    Tack för tipset igen! Boken var utmärkt!
    Men är det sant att SÄK består av en handfull korkade tjuriga gubbar som enbart själva vill ha makten- då tycker jag att samtliga måste bytas ut mot kvinnor..Äckligt vad dessa män förstört oskyldiga människors liv- om de kunde ägna sig åt att skaffa sig kompetens och samarbete med Interpool i stället- eller avgå. En stat i staten är aldrig bra för Sverige..Inga så slutna organisationer alls alltså...DET är tydligen oxå en risk..framförallt för rättssäkerheten och därmed vår demokrati.
    På sitt sätt går "Fienden inom oss" hand i hand med Stieg Larssons triologi- fast ur ett annat perspektiv som är viktigt att ha med för helhetssynens skull om du förstår hur jag menar..

    Glömde i tidigare inlägg: solklart även vem som planerade Palmemordet kan jag tycka.
    womanlover
    womanlover


    Antal inlägg : 421
    Join date : 09-02-17
    Age : 57
    Ort : Öland

    Rekomendera bra böcker - Sida 2 Empty Jag svälter

    Inlägg  womanlover 2009-05-31, 05:40

    Regndrottning skrev:Kul med en tråd om böcker! Jag älskar att läsa. Fast mest sci-fi och fantasy... och då på engelska.

    Men vill någon ha rekommendationer där så står jag gärna till tjänst!
    Laughing

    Joo - men dina recept.
    Håller på att svälta ihjäl . .
    Thrakath
    Thrakath


    Antal inlägg : 225
    Join date : 09-04-08
    Age : 50

    Rekomendera bra böcker - Sida 2 Empty Songs of distant Earth...

    Inlägg  Thrakath 2009-06-17, 20:57

    Regndrottning skrev:
    Voyage from Yesteryear är en intressant bok för nästan alla på forumet. Det handlar om människor från jorden som flyr till en annan planet som är redan befolkad av människor som är alla födda där då de skickades dit med robotar som DNA.

    Där utvecklade de ett samhälle som inte är baserad på hierarki, pengar och maktspel....Vilket är något som jordmänniskorna har svårt att acceptera. Samhället är uppbyggd på respekt. Det spelar ingen roll om en person är målare eller kärnfysiker alla är lika mycket värda. Det gäller bara att man gör sitt jobb bra. Det som värderas är kunskap och skicklighet. Med det kommer respekt.

    Brott finns inte då allt är gratis och det som är av värde är kunskap. Och hur stjäl man kunskap?

    Det blir kontroverser, hot om krig, list, försök till maktspel innan allt löser sig.

    Lite roligt när maktmännen från jorden försöker med sina maktspel och alla ignorerar dem. Funkar inte då.... de blir frusterade och agerar så att folk skall lägga märke till dem.

    Vill man läsa på engelska så är denna bok att varmt rekommendera. Jag tror många här skulle finna den av intresse.



    Påminner väldigt mycket om Arthur C Clarke's bok "Songs of distant Earth". Det är också en väldigt bra bok.

    Sponsored content


    Rekomendera bra böcker - Sida 2 Empty Sv: Rekomendera bra böcker

    Inlägg  Sponsored content

      Liknande ämnen

      -

      Aktuell tid och datum: 2024-05-12, 03:04