Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


3 posters

    With a little help from my friends

    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    With a little help from my friends Empty With a little help from my friends

    Inlägg  Sniperace 2009-10-30, 14:15

    Så är min norrfasad snart klar, efter några dagars hjälp av goda vänner har jag kommit så här långt!

    på tisdag får jag vindsfönstret så den biten kan färdigställas, sedan är det verandataket som ska fixas, och plåt längs vindskenan, sedan får det vila till försommaren så allt ska målas i sina rätta färger (gult och vitt, men det är INTE lämpligt att måla nu...)

    har hållit på med utsidan i lite mer än fem år nu, har gjort det mesta själv, och detta sista med hjälp av vänner.....

    Det har tagit TID, men fint ser det ut att bli!
    With a little help from my friends Fasaden
    seadog
    seadog


    Antal inlägg : 55
    Join date : 09-02-26
    Age : 53
    Ort : På hemmafarvatten

    With a little help from my friends Empty Sv: With a little help from my friends

    Inlägg  seadog 2009-11-14, 02:16

    Snyggt jobb och trevligt hus. Kommer du att inreda vinden? Ser lite lågt ut dock när jag tittar närmare.

    Bor själv i en pigg 99-åring, liggande panel och torpargrund. Donar en del själv, men nytt tak måste till i sommar och det kommer att kosta skjortan och en del av slipsen...
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    With a little help from my friends Empty Sv: With a little help from my friends

    Inlägg  Sniperace 2009-11-14, 12:11

    vinden blir väldigt låg, ståhöjd bara i mitten, vi funderade länge på detta men fann att det var för lågt att kunna bli bra eftersom det skulle sänka ca 20 cm bara att isolera mellan takstolarna...

    nästa projekt blir att isolera mot vinden, kanske 10-20cm frigolit så att man kan använda utrymmer till all skit man samlar på sig Very Happy
    seadog
    seadog


    Antal inlägg : 55
    Join date : 09-02-26
    Age : 53
    Ort : På hemmafarvatten

    With a little help from my friends Empty Sv: With a little help from my friends

    Inlägg  seadog 2009-11-14, 16:07

    Ja, isolering bygger en del tyvärr. På min vind var det bara hukhöjd och fullt av gammalt sågspån som hade satt sig och bildat rena cementen. Efter några rejäla arbetspass var spånet ute och ny isolering av "tuggade tidningar" insprutat. Däremot lades det inte in frigolit då jag blev varskodd att det inte behövdes utan det blev endast en lumppappsbotten.

    Och visst märkte man skillnad i uppvärmningskostnaderna. Men jakten på Kwh fortsätter omed oförminskad entusiasm!

    När jag har tittat i andra forum (byggahus.se etc.)kan jag se att flera andra har kört med både pappersullsisolering och även frigolit. Har du någon erfarenhet?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    With a little help from my friends Empty Sv: With a little help from my friends

    Inlägg  Sniperace 2009-11-14, 17:04

    seadog skrev:Ja, isolering bygger en del tyvärr. På min vind var det bara hukhöjd och fullt av gammalt sågspån som hade satt sig och bildat rena cementen. Efter några rejäla arbetspass var spånet ute och ny isolering av "tuggade tidningar" insprutat. Däremot lades det inte in frigolit då jag blev varskodd att det inte behövdes utan det blev endast en lumppappsbotten.

    Och visst märkte man skillnad i uppvärmningskostnaderna. Men jakten på Kwh fortsätter omed oförminskad entusiasm!

    När jag har tittat i andra forum (byggahus.se etc.)kan jag se att flera andra har kört med både pappersullsisolering och även frigolit. Har du någon erfarenhet?

    Min enda erfarenhet är att det är lättare att handskas med frigolit när det gällde väggarna, och just detta att jag FICK all isolering jag behövde till hela huset i den dimension jag ville ha, 50mm tjock, och i skivor som var 1200x2500.

    På vinden finns redan lagt brädgolv som jag inte gärna bryter upp, där funderar jag på att lägga 100mm frigolit i 1200x1200 format som jag också kommer få "gratis" av en släkting som har tillgång till detta (gratis är att jag alltid servar hans och han familjs datorer "gratis")

    denna sorten är avsedd som markisolering och är ganska hård, så jag kan om jag vill lägga flytande golv direkt ovanpå, eller helt enkelt bara ställa skiten direkt på den...

    Men att frigoliten gör NYTTA även med bara 50mm DET märkte vi direkt..

    Kanske skulle man fundera på att lägga TVÅ lav som överlappar springorna för att minimera läckaget, men vet inte om det är lönt...

    fick just höra att min äldste son kommer ner från jkpg i morgon och fixar fönsterfoder och lock på norrväggen i morgon, han behövde låna min skruvdragare *s*
    seadog
    seadog


    Antal inlägg : 55
    Join date : 09-02-26
    Age : 53
    Ort : På hemmafarvatten

    With a little help from my friends Empty Sv: With a little help from my friends

    Inlägg  seadog 2009-11-15, 18:39

    Det är bra, man får sätta generationerna i arbete. Smile

    I vinter kommer jag att få låna en värmekamera. Det kommer att bli intressant att få veta var värmen sipprar ut någonstans en kall vinterdag, nåja så kallt man nu får i Mälardalen. Det finns några äldre 2-glas fönster som det drar lite extra igenom...

    Jo, det kan kanske vara en bra idé att lägga ett extra lager frigolit när man ändå håller på och grejar. Jag ska forska vidare angående mina väggar.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    With a little help from my friends Empty Sv: With a little help from my friends

    Inlägg  Sniperace 2009-11-15, 20:11

    seadog skrev:Det är bra, man får sätta generationerna i arbete. Smile

    I vinter kommer jag att få låna en värmekamera. Det kommer att bli intressant att få veta var värmen sipprar ut någonstans en kall vinterdag, nåja så kallt man nu får i Mälardalen. Det finns några äldre 2-glas fönster som det drar lite extra igenom...

    Jo, det kan kanske vara en bra idé att lägga ett extra lager frigolit när man ändå håller på och grejar. Jag ska forska vidare angående mina väggar.

    Det är idag en förutsättning för att klara det, utan hjälpen skulle jag stå mig slätt...
    Angående flera lager menade jag två 50mm lager istället för ett 100mm-LAGER...
    tänkte på springorna mellan skivorna som jag då istället överlappar....

    Vindsfönstret är nu på plats med foder runt om, och hela väggen är färdigklädd, nu får den vila till våren, så när värmen kommit ska vindskenorna målas vita, liksom fönsterfodren, knutbrädorna, och sedan ska det som ska vara gult strykas två gånger till med riktig linoljefärg (tranemo äkta)

    Plåt ska upp på vindskenorna osv, så till sommaren är HELA husets utsida klar, det känns skönt.

    With a little help from my friends Dsc00399fn
    seadog
    seadog


    Antal inlägg : 55
    Join date : 09-02-26
    Age : 53
    Ort : På hemmafarvatten

    With a little help from my friends Empty Sv: With a little help from my friends

    Inlägg  seadog 2009-11-17, 14:28

    Jo, dubbla lager frigolit lagda omlott ska nog göra susen. Det blev ju prydligt och fint runt vindsfönstret. Då är det bara att luta sig tillbaka med fötterna lagda runt braskaminen och invänta den första näktergalen.

    Även hos mig pockar en sida på huset efter lite oljefärg. Fritidsbekymmer har man inte...

    Nu är det dags att åka ut och jobba några veckor, en får tacka så länge. Jag bor så här för övrigt. Till höger är kåken och till vänster ett gammalt härbre nu ombyggt till gästhus/förråd.

    With a little help from my friends C:\Documents and Settings\Katten\Mina dokument\Mina bilder\AE90
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    With a little help from my friends Empty Sv: With a little help from my friends

    Inlägg  SiP 2009-11-17, 14:51

    Du är modig man du Sniper, skulle fan våga sätta ut bild på huset där jag bor när totalidioten Susz, stenkastar Infra och den övriga bomba först och fråga sen falangen sitter här och läser....
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    With a little help from my friends Empty Sv: With a little help from my friends

    Inlägg  Sniperace 2009-11-17, 15:01

    SiP skrev:Du är modig man du Sniper, skulle fan våga sätta ut bild på huset där jag bor när totalidioten Susz, stenkastar Infra och den övriga bomba först och fråga sen falangen sitter här och läser....

    Jodå, men så ska de hitta det, och även kunna klara av att göra något, grannarna är inte att leka med Very Happy

    Det fick ett par inbrottstjuvar märka....*asg*
    Och min lilla vovve, skulle inte tillåta någon att skada någon i familjen.

    Sedan har jag svårt att tro att de skulle gå så långt, inte vill de väl vara fega kräk och göra så, mer än verbalt....
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    With a little help from my friends Empty Sv: With a little help from my friends

    Inlägg  SiP 2009-11-17, 15:18

    Sniperace skrev:
    Sedan har jag svårt att tro att de skulle gå så långt, inte vill de väl vara fega kräk och göra så, mer än verbalt....

    Vet inte om de håller på att avväpna sig och säljer av sna vapen..

    http://www.blocket.se/orebro/Gatsten_24172083.htm?ca=8&w=1

    http://www.blocket.se/landskrona/Storgatsten__smagatsten__betongplattor_24179264.htm?ca=8
    seadog
    seadog


    Antal inlägg : 55
    Join date : 09-02-26
    Age : 53
    Ort : På hemmafarvatten

    With a little help from my friends Empty Sv: With a little help from my friends

    Inlägg  seadog 2009-11-17, 15:25

    Åh, jag tror nog att Sniperace kan försvara sig. Kokande olja kan med fördel hällas från byggnadsställningen och jag antar att samtliga fönster är öppningsbara så att katapulterna får fritt skjutfält. Smile
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    With a little help from my friends Empty Sv: With a little help from my friends

    Inlägg  Sniperace 2009-11-17, 15:31

    seadog skrev:Åh, jag tror nog att Sniperace kan försvara sig. Kokande olja kan med fördel hällas från byggnadsställningen och jag antar att samtliga fönster är öppningsbara så att katapulterna får fritt skjutfält. Smile

    Hehe... en rolig sak som kunde användas är nätdelen till hf-steget, det ger 1 A och 6000 volt
    "kittlar" lite mer än en bondes kostängsel Very Happy

    Nää, jag oroar mig inte överdrivet Cool

    ska ta mig tiden och lägga in några fler.....så kan man se hur det såg ut innan, och från alla håll.

    Sponsored content


    With a little help from my friends Empty Sv: With a little help from my friends

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-12, 06:53