Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+5
formsvackan
råttan.
MartinLindgren
Redvictory
Blåfront
9 posters

    Jämfört med året innan?

    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Jämfört med året innan? Empty Jämfört med året innan?

    Inlägg  Blåfront 2009-08-03, 08:35

    Är det inte ett rätt jävla idiotiskt system att göra jämförelser med året innan?

    PGA det är så stora skillnader emellan? Hur kommer det då att man INTE kunde förutspå fnanskrisen tidigare med dessa siffror och slå NER på takten och göra MINDRE och behålla jobb?
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  Redvictory 2009-08-03, 08:53

    Blåfront skrev:Är det inte ett rätt jävla idiotiskt system att göra jämförelser med året innan?

    PGA det är så stora skillnader emellan? Hur kommer det då att man INTE kunde förutspå fnanskrisen tidigare med dessa siffror och slå NER på takten och göra MINDRE och behålla jobb?

    Vad pratar du om för nåt Blåfront????

    Jag har förstått att din psykolog rekomenderat att du "skriver av dig" dina aggretioner men! Gör det någon annanstans! Detta är ett forum!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  MartinLindgren 2009-08-03, 11:15

    Varför man inte förutspådde finanskrisen?
    Den var ju väntad, men vår blåa borgarallians förnekade ju verkligheten och vad som komma skulle så länge dom kunde?

    Anders Borg var väl en av dom sista att se varnings signalerna?


    Varför skar man ner på vuxenutbildning och akassa när man visste vad som komma skulle, för att nu satsa miljarder på jobbcoher när det inte finns några jobb?

    Nu vill Jan Björklund återställa komvux till en viss del, något han kallar satsning,
    Jag kallar det ytterligare ett borgar misslyckande, kovändningarna står på kö inom många områden!
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  Redvictory 2009-08-03, 11:33

    martin7lindgren skrev:Varför man inte förutspådde finanskrisen?
    Den var ju väntad, men vår blåa borgarallians förnekade ju verkligheten och vad som komma skulle så länge dom kunde?

    Anders Borg var väl en av dom sista att se varnings signalerna?


    Varför skar man ner på vuxenutbildning och akassa när man visste vad som komma skulle, för att nu satsa miljarder på jobbcoher när det inte finns några jobb?

    Nu vill Jan Björklund återställa komvux till en viss del, något han kallar satsning,
    Jag kallar det ytterligare ett borgar misslyckande, kovändningarna står på kö inom många områden!

    Oppositionen har ju länge talat om att utbilda de arbetslösa men för döva öron! Very Happy
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  MartinLindgren 2009-08-03, 11:41

    Allt oppositionen varnade för komma skulle var för döva borgaröron,
    Nu med facit i handen vet vi, även borgaralliansen!
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  råttan. 2009-08-03, 11:47

    Självklart var lågkonjunkturen väntad. Efter högkonjunktur kommer alltid lågkonjunktur.

    Bara idioter tror att en svensk regering skulle kunna stoppa en internationell finanskris.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  formsvackan 2009-08-03, 11:51

    råttan skrev:Självklart var lågkonjunkturen väntad. Efter högkonjunktur kommer alltid lågkonjunktur.

    Bara idioter tror att en svensk regering skulle kunna stoppa en internationell finanskris.
    Samma figurer tror nog också att detta är en "lågkonjunktur" Very Happy
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  råttan. 2009-08-03, 12:08

    Denna lågkonjunktur är inte ovanligare än någon annan.

    Den förvirrade rikemansidologin som fs m.fl förespråkar baseras på de rikas oro för att deras kapital inte med automatik ska stiga i värde på arbetarnas bekostnad. Inget vi vanliga behöver bry oss om.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  formsvackan 2009-08-03, 12:41

    råttan skrev:Denna lågkonjunktur är inte ovanligare än någon annan.
    Var har du varit de senaste åren, månbas Alpha ?
    Konjunkturlägen är inget annat än ett mått på tillgängligt kapital. Den globala finanskris vi nu "åtnjuter" är att betrakta som ett systemhaveri. Plutokratins baksida har nu drabbat även de besuttna.
    råttan skrev:Den förvirrade rikemansidologin som fs m.fl förespråkar baseras på de rikas oro för att deras kapital inte med automatik ska stiga i värde på arbetarnas bekostnad.
    Förvirrat var ordet Very Happy

    "förespråkar rikemansideologi" ! Normalt brukar jag av bl.a. GA och BH anklagas för att vara kommunist, även detta sprunget ur en fantasi.
    råttan skrev: Inget vi vanliga behöver bry oss om.
    Njaee... när räddningsaktionerna till bankirernas fromma slår igenom i form av häftig inflation, kommer nog även vi vanliga att drabbas rejält.
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  råttan. 2009-08-03, 20:54

    Inflation är ett problem för de som har mycket pengar på banken. För oss med vanliga jobb och vanliga bostaslån så är inflation inget annat än en vinstlott.

    Sen håller jag inte med om att systemet hevererat. Kan ett samhällsystem haverera utan att merparten av befolkningen märker något? Såna som du varnade för typ jordens undergång. Er trovärdighet är idag allt närmare noll.

    Sen tror jag du missade att tala om vad som skiljer denna lågkonjunktur från andra.
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  marxisten 2009-08-03, 20:57

    Blåfront skrev:Är det inte ett rätt jävla idiotiskt system att göra jämförelser med året innan?

    Snarare kanon bra. Om försäljningen ökar mot året innan är det väldigt positivt om det minskar är den marknaden på nedgång. Ger en fingervisning om vi går ät rätt håll igen.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  lazy 2009-08-03, 21:44

    råttan skrev:Inflation är ett problem för de som har mycket pengar på banken. För oss med vanliga jobb och vanliga bostaslån så är inflation inget annat än en vinstlott.

    Sen håller jag inte med om att systemet hevererat. Kan ett samhällsystem haverera utan att merparten av befolkningen märker något? Såna som du varnade för typ jordens undergång. Er trovärdighet är idag allt närmare noll.

    Sen tror jag du missade att tala om vad som skiljer denna lågkonjunktur från andra.

    Very Happy
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  råttan. 2009-08-03, 21:57

    marxisten skrev:
    Blåfront skrev:Är det inte ett rätt jävla idiotiskt system att göra jämförelser med året innan?

    Snarare kanon bra. Om försäljningen ökar mot året innan är det väldigt positivt om det minskar är den marknaden på nedgång. Ger en fingervisning om vi går ät rätt håll igen.


    Behöver inte alls vara bra om försäljningen ökar mot året innan. Du talar som en extrapoleringsekonom. D.v.s en sådan som tror att försäljningen av platt-tv måste öka varje år mot oändligheten - annars...katastrof!!! Eller?
    marxisten
    marxisten


    Antal inlägg : 5060
    Join date : 09-02-16
    Ort : Södra Sverige

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  marxisten 2009-08-03, 22:09

    råttan skrev:
    marxisten skrev:
    Blåfront skrev:Är det inte ett rätt jävla idiotiskt system att göra jämförelser med året innan?

    Snarare kanon bra. Om försäljningen ökar mot året innan är det väldigt positivt om det minskar är den marknaden på nedgång. Ger en fingervisning om vi går ät rätt håll igen.


    Behöver inte alls vara bra om försäljningen ökar mot året innan. Du talar som en extrapoleringsekonom. D.v.s en sådan som tror att försäljningen av platt-tv måste öka varje år mot oändligheten - annars...katastrof!!! Eller?

    Nej, jag menar i stort. Om vi tar hela Sveriges försäljning i lågkonjunkturen och den ökar eller iaf. inte minskar som beräknat så betyder det att företagen inte behöver varsla och ekonomin mår bättre. Sedan så anser jag att vårt konsumtionssamhälle inte är bra, men som det är nu i detta läge så är det bra om folk handlar så företagen blir av med sina varor och inte behöver varsla. Men hur som helst. Oavsett hur man ser det är det ett bra instrument för att se hur företagens varor säljs eller inte. Det är huvudsaken.

    Att försäljningen på vissa produkter ökar är inte alltid bra. Inte fan är det bra om Bofors försäljning ökar! Det betyder bara fler vapen och dödande.

    Personligen så anser jag att som du säger en platt-tv köper man när den gamla går sönder. Ser det inte som en katastrof om det minskar nån % ett år, det ökar nästa. Däremot så är det inte bra om man jämför företagens ekonomi exempelvis. nu mot innan och de gick plus förra året och miljarder back detta. Försäljning och ekonomi går ihop i ett kapitalistskt samhälle, något som jag vill som bekant förändra. Smile
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  lazy 2009-08-03, 23:11

    marxisten Today at 9:09 pm
    Försäljning och ekonomi går ihop i ett kapitalistskt samhälle, något som jag vill som bekant förändra.

    Då måste jag tyvärr undra marx, vad har du tänkt dej i stället?
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  råttan. 2009-08-03, 23:25

    Jag tycker att det fästs alldeles för stor vikt vid dessa % jämfört med året innan. Det är dåligt att tokanställa bara för att försäljningen ökat något. Eftersom följden oftast blir att försäljningen sjunker tillbaka ett par år senare med massuppsägningar som följd.
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  lazy 2009-08-03, 23:39

    råttan skrev:Jag tycker att det fästs alldeles för stor vikt vid dessa % jämfört med året innan. Det är dåligt att tokanställa bara för att försäljningen ökat något. Eftersom följden oftast blir att försäljningen sjunker tillbaka ett par år senare med massuppsägningar som följd.

    Så då är frågan hur det borde se ut istället? En mer flexibel
    arbetsmarknad skulle jag vilja efterlysa men då skriker alla
    vänsteranhängare i högan sky men vad är det som är så farligt
    med att byta arbetsplats? Oftast mår man ganska bra av det, ser
    saker med nya ögon+ kanske en bättre lön.
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  råttan. 2009-08-03, 23:45

    Att byta jobb är helt klart nyttigt. Fler borde göra det.

    Jag vill ersätta LAS med en prislista. Det ska kosta att säga upp personal. Pengarna ska gå direkt till den uppsagde. Anställningsår ska överhuvudtaget inte vara en parameter. Hur prislistan ska utformas vet jag inte exakt, men det bör gå att lösa.
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  Redvictory 2009-08-03, 23:51

    lazy skrev:
    råttan skrev:Jag tycker att det fästs alldeles för stor vikt vid dessa % jämfört med året innan. Det är dåligt att tokanställa bara för att försäljningen ökat något. Eftersom följden oftast blir att försäljningen sjunker tillbaka ett par år senare med massuppsägningar som följd.

    Så då är frågan hur det borde se ut istället? En mer flexibel
    arbetsmarknad skulle jag vilja efterlysa men då skriker alla
    vänsteranhängare i högan sky men vad är det som är så farligt
    med att byta arbetsplats? Oftast mår man ganska bra av det, ser
    saker med nya ögon+ kanske en bättre lön.

    Hur många högeranhängare är beredda på att byta arbetsgivare eller lägga ner sitt företag och bli anställd? de kan ju kanske tjäna bättre! och då behöver de inte klaga på hur mycket skatt de måste betala som företagare!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  lazy 2009-08-04, 00:00

    På de flesta arb.platser har man möjlighet att vidareutbilda sej, vissa
    väljer att göra det o andra tycker att det går bra ändå, jag anser att
    man ska ta alla chanser som ges p.g.a att man aldrig vet när man blir
    "övertalig" o måste söka ngt annat, ju mer erfarenhet o utbildning, ju
    större chans till ett annat jobb på ngt annat ställe o det är ju det
    här som företag efterlyser, människor som försöker hänga med i utvecklingen
    istället för att tråna efter en "guldklocka" för trogen tjänst.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  blueheaven 2009-08-04, 00:11

    Människor är rädda för förändringar det tycks spela mindre roll att de flesta förändringar är till det bättre, se bara på euro-omröstningen!
    Kan man säga nej till förändringar så gör en majoritet just detta!
    lazy
    lazy


    Antal inlägg : 12772
    Join date : 09-02-16

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  lazy 2009-08-04, 12:20

    När det gäller euro så är jag bedrövligt dåligt insatt, ju mer jag
    läser ju mer invecklat blir det. Embarassed
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  Blåfront 2009-08-04, 13:16

    råttan skrev:Jag tycker att det fästs alldeles för stor vikt vid dessa % jämfört med året innan. Det är dåligt att tokanställa bara för att försäljningen ökat något. Eftersom följden oftast blir att försäljningen sjunker tillbaka ett par år senare med massuppsägningar som följd.

    Är det inte ännu mer tokigt vi snackar 15.000 sålda bilar samma månad förra året och företaget är fixerad att då sälja 20.000 bilar?

    Och säljer man 10.000 bilar så är det förlust?

    Blir det inte förlst bara summan är 0 med samma månad förra året?

    Sen är det för stora skillnader
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  formsvackan 2009-08-04, 13:55

    råttan skrev:Inflation är ett problem för de som har mycket pengar på banken. För oss med vanliga jobb och vanliga bostaslån så är inflation inget annat än en vinstlott.
    OK, så räntan har ingen som helst betydelse i sammanhanget ?
    råttan skrev:Sen håller jag inte med om att systemet hevererat. Kan ett samhällsystem haverera utan att merparten av befolkningen märker något? .
    Tror du verkligen att ”merparten av befolkningen” i världen inte märkt något av den globala finanskrisen ?
    råttan skrev:Såna som du varnade för typ jordens undergång. Er trovärdighet är idag allt närmare noll. .
    Dessutom varnade sådana som jag för detta långt innan det inträffade. Du och andra som satt på arslet och hävdade ”eight bells and all is well” kan väl ta er en funderare på er egen trovärdighet till att börja med.

    Ta dig också en funderare över förhållandet mellan befintligt kapital och befintliga skuldsedlar i vår värld. Lägg sedan till räntan och försök förklara varifrån pengar till denna ska hämtas.
    råttan skrev:Sen tror jag du missade att tala om vad som skiljer denna lågkonjunktur från andra.
    Jag trodde det var uppenbart för alla att denna kris kommer av att det globala banksystemet inte fungerade efter att Lehman Brothers förnekades statlig hjälp. Bankerna vågade inte låna ut pengar till andra banker eftersom ingen visste vilka som satt med vilka dåliga papper efter finansakrobaternas bedrägerier med subprimelånen.

    På G20-mötet enades man, trots att regeringarna redan öst ut enorma summor för att få igång handeln bankerna emellan, om ett räddningspaket till bankernas fromma på NIOTUSEN MILJARDER !

    Detta är ytterst ovanligt i de lågkonjunkturer som du tydligen anser är normala. Vad som kommer ur detta har vi ännu inte sett.

    Vilka tror du kommer att få betala detta kalas på ett eller annat sätt ?

    Jag är övertygad om att ”merparten av befolkningen” kommer att märka av det rejält. Du får gärna sitta och tro annat.

    Det faktum att merparten av världens ekonomer och finansministrar just nu funderar över hur man ska kunna införa regleringar i systemet för att undvika ett upprepande, säger dig förmodligen ingenting.

    Eight bells and all is well Very Happy
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  råttan. 2009-08-04, 20:38

    Räntan har väl betydelse beträffande utrymmet för lyxkonsumtion. Höjer man räntan för mycket så blir det med automatik lågkonjunktur. Det tror jag inte att man vill. Sen är ju realräntan = bankräntan - inflationen, det kommer man inte ifrån.

    Bara det faktum att du inte vet om merparten märkt av finanskrisen visar ju att det knappast kan röra sig om apokalypsen.

    Så duktig du var som varnade långt innan för finanskrisen. Vi andra vet ju att efter högkonjunktur kommer lågkonjunktur. Det är bara frågan vad som ska trigga nästa lågkonjunktur.

    Det system vi har ger ju bankerna exklusiv rätt att låna ut pengar. Bankerna har dessutom god chans till statligt stöd om deras kunder inte kan betala. En frihet under ansvar. Det är knappast sista gången detta förhållande behöver ses över. Men det är nog dumt att tro att vi lär oss något av våra misstag.

    Att mängden kapital ständigt behöver öka ser iallafall inte jag som något konstigt. Tvärtom är det ganska självklart.

    Jag hade en känsla av att denna kris var ett faktum innan Lehman brothers konkade.

    Visst är det ovanligt att man öser ut pengar, men det gör man ju för att mildra lågkonjunkturen. Lågkonjunkturen i sig var ju självfallet ett faktum redan innan detta. Och därmed inte speciellt skild från andra lågkonjunkturer.

    Vilka som får betala kalaset? De som kan betala sina skulder gör det. Det vill säga de allra flesta. Så länge det finns en illusion av att folk vill betala så fortsätter utlåningen. Vad är problemet?

    Jag tror inte att det kommer gå så illa som du tror. Men den som lever får se. Erkänn att domedagsprofeterna hittills haft kapitalt fel.

    Sponsored content


    Jämfört med året innan? Empty Sv: Jämfört med året innan?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-13, 16:05