Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+3
seadog
Sniperace
fredrik rahm70
7 posters

    gas eller el

    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    gas eller el Empty gas eller el

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-03, 14:21

    Nu har min fastighet gått över till statsgas..och därmed har min gamla 50tals gasspis blivit obsolet.

    funderar nu om man skall köpa en statsgas spis eller en nyare el spis..

    råd?
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    gas eller el Empty gas

    Inlägg  Sniperace 2009-03-03, 17:58

    Jag har idag elkeramikhäll, den är visst bra, men jag har under många år längtat efter en ORDENTLIG gasspis med sex lågor och minst två ugnar, vilket ska fixas när den nuvarande hällen går sönder, fär mig får det bli med GASOL och en eller två p19-tuber i liten bod utanför...
    seadog
    seadog


    Antal inlägg : 55
    Join date : 09-02-26
    Age : 53
    Ort : På hemmafarvatten

    gas eller el Empty Gas

    Inlägg  seadog 2009-03-04, 06:58

    En rejäl gasspis ska det vara. Matlagningen blir roligare och raskare.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    gas eller el Empty

    Inlägg  Sniperace 2009-03-05, 10:02

    tycker jag också, hittills har gas egentligen varit det enda riktiga alternativet för den som har ett ordentligt matlagningsintresse, eller som lagar mat proffessionellt.

    MEN nu har vi induktionsspisen som faktiskt ska vara i klass med just gasspis enligt vad jag fått höra, men jag VET ju inte Smile

    Jag var för ett antal år i Newcastle (upon Tyne) och gick omkring o slötittade i affärer, kom in i en vitvaruaffär och fick där se ett antal olika gasspisar, framför en av dessa, en STOR sådan med just sex lågor flera ugnar, varmhållningsplats och en grillyta, jag stod som i trans och bara tittade, den var vackert emaljerad i en snygg blå nyans.

    DÅ kom butiksägaren fram och undrade om hon kunde hjälpa mig, jag förklarade att jag bara tittade och att jag blivit "förälskad" i spisen, varpå hon snabbt svarade att jag kunde ju köpa den!!
    Jag svarade att jag kom med färja från Sverige, och den låg bara inne två timmar varav en redan gått, svaret blev att hon skulle fixa så den kom med om jag köpte den, MEN hon hade en fråga, en sådan kunde jag väl köpa i Sverige?

    Då fick jag förklara att i Sverige har den absoluta majoriteten ELSPISAR, gasspisar finns mest i Stockholm, Göteborg och Malmö inne i städerna!
    och att gasspisar som den hon visade var inget man hittade var som helst och att de var ruskigt dyra (den jag tittade på kostade där ca 45.000 sek, men en liknande HÄR ligger på ca 100.000 mer, och så mycket ger inte jag för en sådan hur gärna jag än vill ha den)

    Svaret på detta blev en chockad min och hon utbrast "OJ, vad opraktiskt det måste vara"

    och som älskare av att laga mat på gasspis kan jag inte annat än hålla med, jag tror jag ska låna pengar och åka tillbaka och inköpa en sådan Very Happy
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    gas eller el Empty Sv: gas eller el

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-05, 10:34

    sv till sniper:

    nope statsgasen i min fastighet på kungsholmen kom för ett år sedan innan dess var det gamla modellen på gas..

    tror jag köper en modern gasspis för en 7000 kr istället för en modern elspis.

    gasen är ju inbakad i "hyran" här.

    tips.. du borde kolla restauranger som går i kk, där kan du få¨en porrig zanuzzispis för en spottstyver

    http://tools.professional.electrolux.com/Mirror/Doc/MAD/ZANUSSI/Swedish/BABA1.pdf

    btw blir det nog denna spisen för mej.. dyrt och kommer svida men vafasen en gasspis är en långtidsinvestering=)

    http://www.tretti.se/vitvaror/spisar/gasspisar/electrolux-ekg60011x
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    gas eller el Empty njaaa

    Inlägg  Sniperace 2009-03-05, 11:05

    Jag vill INTE mästra dig, men FÖRR var det stadsgas i stockholm, den gjordes från början genom torrdestillering av KOL som då istället blev koks, gasen som bildades innehåll koloxid och var därför giftig, senare gick de från kolet, och tillverkade istället stadsgasen av lättbensin men detta anses nu vara dåligt för miljön så de går över till naturgas vilket denna länk visar på
    http://www.stockholmgas.se/Projekt/Stadsgas-2010/


    Jag tycker du gör HELT rätt i att välja en gasspis, speciellt om gasen ingår i hyran, på den tiden jag bodde i GBG fanns gasmätare som man matade med enkronor
    Cool

    och ja, detta har jag letat på men frugan vill inte att jag byter innan den nuvarande hällen funkar, MEN den sjunger på sista versen nu Very Happy
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    gas eller el Empty Sv: gas eller el

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-05, 11:09


    alltid haft gasspis..kommer alltid ha det..kanske ligger min fastighet efter

    men nu stängs snart vanliga gasen av för oss..

    skulle dock vara intressant att se vad en vanlig elspis kostar i normaldrift per år.. speciellt dom nya morderna.


    ps zanuzzi har vackraste designen på spisar och kylskåp
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    gas eller el Empty Sv: gas eller el

    Inlägg  Regndrottning 2009-03-06, 02:12

    Jag har bara hört att gasspisar skall vara den bästa för matlagning... Men jag VET inte då jag har aldrig haft gasspis.

    Och jag vill inte ha en sådan heller. Jag trivs med elektricitet. En elektrisk spis VET jag hur man använder....

    Särskild dessa med keramikhäll. Bara älskar min spis!


    queen
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    gas eller el Empty Gas spis att vara eller ej..

    Inlägg  x-medborgare 2009-03-06, 10:33

    Jag har haft både och tycker det känns tryggare med el helt klart Embarassed (fegis)
    Men gillar man laga mat och trixa ja då är nog gasspis både snabbare och bättre fråga mig inte varför men maten blir snäppet bättre.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    gas eller el Empty mycket

    Inlägg  Sniperace 2009-03-06, 13:03

    att tänka på osv..

    en elspis årsförbrukning i el?
    en fruktansvärt svår fråga som inte kan besvaras utan att veta hur mycket använder man den, men låt säga att den använd kanske 1 timma per dag med två plattor och ugnen ibland så låt säga mellan 2 och 4 kr per dag i ett hushåll med ex tre personer.

    Jag har haft både och tycker det känns tryggare med el helt klart Embarassed (fegis)
    Men gillar man laga mat och trixa ja då är nog gasspis både snabbare och bättre fråga mig inte varför men maten blir snäppet bättre.

    Visst är det kanske tryggare om man tänker på ex gasutsläpp, MEN alla nya spisar har flamvakt så att gas ska INTE komma ut om lågan inte är tänd, och är man rädd för detta kanske man borde oroa sig för elfel på elspisen som gör att man dödas av elstöt, riskerna är nog lika stora....

    Och JA, det är en enorm skillnad att laga mat på gasspis, det blir varmt DIREKT, och svalnar direkt, man kan styra temperaturen på ett helt annat sätt, och på det sättet blir resultatet också bättre...

    Jag trivs med elektricitet. En elektrisk spis VET jag hur man använder....

    Särskild dessa med keramikhäll. Bara älskar min spis!

    då ska du testa INDUKTIONSSPIS, det är el, plattorna blir INTE varma, utan det är istället grytor och stekjärn som värms, det lär vara i klass med gas... men som sagt JAG vet inte mer än vad jag hört om detta, har kört med vanlig keramikhäll sedan 1991, den är bra, men lånbt ifrån så bra som en riktig gasspis Laughing
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    gas eller el Empty Sv: gas eller el

    Inlägg  x-medborgare 2009-03-06, 13:32

    Ja feg som jag är så jordfelsbrytare det är inte dumt.
    Det finns en privat hyresvärd på södra sidan om stockholm som säkert gillade mig
    Tre olika lägenheter har jag haft och i alla har jag satt in jordfelsbrytare,
    Nu mera har vi hus vad var det första "jag" gorde drog om all el och självklart jordfelsbrytare
    För övrigt hade jag ingen aning om dagens säkerhet på gas spisar.
    Det är säkert 20 år sedan jag hade en.
    Gas var väldigt vanligt i gammla områden på sördra sidan av stockholm. Cool
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    gas eller el Empty jodå

    Inlägg  Sniperace 2009-03-06, 14:16

    Jordfelsbrytare är en bra sak, men TÄNK om den gått sönder? *s*

    sådana har jag själv monterat och vet i detalj hur de fungerar, de mäter strömmer som flyter på fasen, och jämför denna med strömmer som flyter tillbaka i nollan, skulle dessa inte vara LIKA så bryter denna kretsen... MEN skulle du komma i den situationen att du får kontakt mellan två faser då skyddas du bara av säkringarna dvs 10 eller kanske tilloch med 16 ampere, och det räcker med 30 milliA för att dö....


    Om Gasspis finns flera skydd, ett är flamvakten, den har funnits relativt länge, då stänger SPISEN av gasen till den plattan om kännaren inte är varm (det är en typ av termostat som stänger ventilen)

    Sedan kan man ha en gasvarnare som stänger innan gasen når spisen om denna kännare av förekomsten av gas, då stänger denna direkt om ex slangen skulle brista...


    ANgående gas så är den gas som levereras i städer idag INTE giftig, men ändå farlig eftersom den driver bort syret så man kan dö av kvävning, den förra innehöll koloxid och dödade med dennas giftighet.

    Men som sagt faran är inte stor idag med de säkerhetsskydd som finns och som SKA finnas när man använder detta
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    gas eller el Empty Sv: gas eller el

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-06, 14:19

    Intressant att det faktiskt händer mera olyckor i sthlms innerstad med elspisar än med gas.

    kanske är det så att folk som har gas som jag är mera FÖRSIKTIGA att se till att den är avstängd än folk med el och eftersom uppvärmningen går så snabbt behöver man ej lämna spisen när man kokar upp vatten och liknande.??

    psykologiskt??

    btw är mina NYA gasspis betalad och beställd.. det sved rejält i plånboken menmen..


    =)
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    gas eller el Empty Sv: gas eller el

    Inlägg  x-medborgare 2009-03-06, 15:55

    Sniperace skrev:Jordfelsbrytare är en bra sak, men TÄNK om den gått sönder? *s*

    sådana har jag själv monterat och vet i detalj hur de fungerar, de mäter strömmer som flyter på fasen, och jämför denna med strömmer som flyter tillbaka i nollan, skulle dessa inte vara LIKA så bryter denna kretsen... MEN skulle du komma i den situationen att du får kontakt mellan två faser då skyddas du bara av säkringarna dvs 10 eller kanske tilloch med 16 ampere, och det räcker med 30 milliA för att dö....


    Om Gasspis finns flera skydd, ett är flamvakten, den har funnits relativt länge, då stänger SPISEN av gasen till den plattan om kännaren inte är varm (det är en typ av termostat som stänger ventilen)

    Sedan kan man ha en gasvarnare som stänger innan gasen når spisen om denna kännare av förekomsten av gas, då stänger denna direkt om ex slangen skulle brista...


    ANgående gas så är den gas som levereras i städer idag INTE giftig, men ändå farlig eftersom den driver bort syret så man kan dö av kvävning, den förra innehöll koloxid och dödade med dennas giftighet.

    Men som sagt faran är inte stor idag med de säkerhetsskydd som finns och som SKA finnas när man använder detta


    Hjälp!!! affraid Kan jordfelsbrytaren gå sönder ??? Shocked
    Vad tror du om öppen eld på gården när jag svänger ihop middagen ???? Very Happy
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    gas eller el Empty inget slår vedspis

    Inlägg  theward 2009-03-06, 16:53

    Har man möjlighet ska man införskaffa en sådan.
    har aldrig ätit så god mat, som den som är lagad på vedspis , för att inte tala om bakat bröd och kakor.

    Vet inte vad det är som gör det, men aromerna förstärks gentemot elspis.

    har tyvärr ingen vedspis nu, men ska försöka köpa en billig begagnad och sätta in i köket...om och när jag ska/kan rusta lite i köket
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    gas eller el Empty allt

    Inlägg  Sniperace 2009-03-06, 19:50

    kan som bekant gå sönder eller få felaktig funktion...

    Ja, öppen eld med trefot är väl bra, men tänk om det välts en flaska bensin över den.... Twisted Evil

    angående vedspis så har jag en sådan i ett äldre kök på ovanvåningen (där jag sitter nu med dator osv...den har vi lagat mycket mat på, vi ser till att den och skorstenen alltid är godkända av sotaren....

    Men under Gudrun och per, så använde jag en gammal fyralågig gasspis med ugn, gissa om vi hade många matgäster under den tiden...
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    gas eller el Empty Sv: gas eller el

    Inlägg  x-medborgare 2009-03-06, 22:29

    Sniperace skrev:kan som bekant gå sönder eller få felaktig funktion...

    Ja, öppen eld med trefot är väl bra, men tänk om det välts en flaska bensin över den.... Twisted Evil

    angående vedspis så har jag en sådan i ett äldre kök på ovanvåningen (där jag sitter nu med dator osv...den har vi lagat mycket mat på, vi ser till att den och skorstenen alltid är godkända av sotaren....

    Men under Gudrun och per, så använde jag en gammal fyralågig gasspis med ugn, gissa om vi hade många matgäster under den tiden...

    Hum sticker ner till korvmojen..... tror jag om nu inte en timmerbil kör över mig.. jocolor
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    gas eller el Empty ja

    Inlägg  Sniperace 2009-03-06, 22:31

    men ta på en ordentlig hjälm så att inte en nedfallande meteorit slår ihjäl dig, livet ÄR farligt, man kan ju dö Rolling Eyes

    ha en riktigt trevlig helg, med mycket god mat lagat på valfritt sätt....
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    gas eller el Empty imorrn blir ........

    Inlägg  theward 2009-03-06, 23:26

    det korvgrillning över öppen eld, ute vid tjärn Smile
    Det är gött värre Razz
    Även om det inte verkar bli någon sol, till att tala om Neutral
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    gas eller el Empty Sv: gas eller el

    Inlägg  MartinLindgren 2009-03-07, 02:48

    Leve gaspisen, perfekt att laga maten på, Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Alldeles utmärkt som värmekälla om det blir för kallt, Like a Star @ heaven
    Men framför allt fick jag stor glädje av ljuset från lågan nyligen när vi hade strömavbrott! Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    seadog
    seadog


    Antal inlägg : 55
    Join date : 09-02-26
    Age : 53
    Ort : På hemmafarvatten

    gas eller el Empty Gasa på

    Inlägg  seadog 2009-03-07, 04:54

    Martin:
    Jodå, jag kan forfarande komma ihåg den goa´värmen jag hade från ugnen när jag bodde i Göteborg och det var så kallt så att till och med spårvagnarna frös fast. En gasspis är bra på många sätt.

    Bra val Fredrik. Nu kan du stå med kockmössan käckt på svaj och servera nya kreationer från de flammande lågorna.
    fredrik rahm70
    fredrik rahm70


    Antal inlägg : 3811
    Join date : 09-02-16
    Age : 53
    Ort : Stockholm

    gas eller el Empty Sv: gas eller el

    Inlägg  fredrik rahm70 2009-03-10, 11:22

    IDAG kommer min nya fina spis..


    skall bli kul att se den gamla åka ut och nya komma in.

    dock blir jag 7300 kr fattigare och detta svider.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    gas eller el Empty det gör väl så

    Inlägg  Sniperace 2009-03-10, 17:49

    men TÄNK på den matlagningsglädje den kommer ge under många år

    Sponsored content


    gas eller el Empty Sv: gas eller el

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-12, 02:05